Vasile Alecsandri - Ştefan şi Dunărea



  • Ştefan şi Dunărea 

    "Dunăre! ce plângi tu oare?"
    "Plâng o floare de sub soare
    Ce din sânu-mi a răpit
    Ştefan-vodă cel cumplit!"

    Pe cel ţărm bătut de valuri,
    Sus pe zare, sus pe maluri,
    Sunt trei cete de oşteni,
    Turci, tătari şi moldoveni.

    Una-i ceata hanului,
    Una-i a sultanului,
    Una-i a Ştefanului!
    Iar în câmpul cel turcesc
    Mii de săbii zângănesc;
    Iar în câmpul tătaresc
    Mii de arce săgetesc;
    Iar în cel moldovenesc
    Doi luceferi strălucesc:
    Ştefan-vodă cel frumos
    Ş-o copilă, chip duios.

    Fata plânge, fata zice:
    "Lasă-mă să fug de-aice,
    O! Ştefane, scumpul meu!"
    Domnul zice: "Nu! nu vreu,
    Nu, pre sfântul Dumnezeu!
    Că-mi eşti dulce la privit
    Şi mai dulce la iubit,
    Ca lumina soarelui
    La lupta viteazului".

    "De-ţi sunt dragă, de-s frumoasă
    Ia-mă, doamne, ori mă lasă."
    "Ba! de-a fi să lupt pe dată
    Chiar cu Dunărea turbată,
    Nu te las nici chiar de-un pas.
    Nici chiar morţii nu te las."
    "Apoi dar, rămâi cu bine,
    Că tu n-ai parte de mine!"
    Fata zice şi s-aruncă
    Iute-n Dunărea adâncă!

    Valurile clocotesc,
    Pe copilă-o-nvăluiesc
    Ş-o azvârl din val în val,
    Depărtând-o de la mal.
    Turcii stau încremeniţi,
    Moldovenii împietriţi
    Şi tătarii înlemniţi.
    Stau şi ulii în zburare,
    Stau şi caii-n alergare,
    Stă şi soarele-n mirare,

    Căci deodată ce se vede?
    Cine-n valuri se repede?
    Domnul Ştefan cel vestit,
    Domnul cel nebiruit!
    El s-azvârle nebuneşte
    Şi înoată voiniceşte.
    Taie-o brazdă, taie nouă,
    Taie Dunărea în două,
    Şi pe fată mi-o ajunge
    Şi la piept cu foc o strânge
    Şi se-ntoarce fericit
    Sus, pe malul înflorit.



    DISCLAIMER! TOATE materialele de pe site sunt materiale GRATUITE adunate/strânse de pe internet. Echipa nu va fi trasă la raspundere pentru aceste materiale. ÎN CAZUL ÎN CARE EXISTĂ MATERIALE CARE ÎNCALCĂ DREPTURILE DE AUTOR VĂ RUGÂM SÂ NE ANUNTAȚI PRINTR-UN E-MAIL.

    0 comentarii: